O nás

Záleží nám na vývoji našich dětí. Proto jsme rozhodli, že vytvoříme stránky pro rodiče a pedagogy, kteří mají zájem své děti vést k ohleduplnosti k přírodě. A zároveň s nimi trávit čas v přírodě.

Proč dětem vytvářet vztah k přírodě?

Děti ve své přirozenosti tíhnou k přírodě sami, potřebují přírodu a  kontakt  s ní. 

Se stromy, rostlinami, kameny a zvířaty, aby se naučily citlivému a láskyplnému vztahu k ní. Příroda nám nabízí velké množství podnětů ke společným hrám a rozhovorům. Při nich pevně ukotvíme v dětech prožitek psychické i emocionální harmonie s okolím.

Pobyt v přírodě děti obohacuje ve všech možných směrech. Rozvíjí u nich jemnou i hrubou motoriku, vnímavost, představivost, vnímají krásu a proměny přírody ve všech ročních obdobích 

"Příroda dává předškolákům možnost pohybovat se tak, jak jim to hřiště neumožní - přeskakovat kaluže na rozbahněné cestě, chodit po kamenech, chodit bosi po jehličí, klouzat se po ledu nebo brodit potůček. Předškoláci se tak naučí nejen běhat po asfaltovém plácku a udržovaném trávníku - ale také se proplétat křovím či kličkovat mezi stromy v lese s nerovným terénem." (Krajhanzl - Český portál ekopsychologie )

Navštivte také např. stánky Envic.cz , kde se dozvíte ještě více.

Environmentální výchova

Co znamená pojem "enviromentální výchova" a co nám chce říct?

Environmentální výchova je  "...veškeré výchovné a vzdělávací úsilí, jehož cílem je především: zvyšovat spoluzodpovědnost lidí za současný i příští stav přírody a životního prostředí, rozvíjet tvořivost, citlivost a vstřícnost lidí k řešení problémů péče o přírodu, utvářet ekologicky příznivé hodnotové orientace, které kladou důraz na dobrovolnou střídmost, na nekonzumní, duchovní kvality lidského života, hledat příčiny ekologické krize a cesty k jejímu řešení." (Jančaříková, 2010)

 Environmentální výchova "...odhaluje důsledky lidské činnosti, která působí devastaci a ohrožuje život na Zemi. Ukazuje možné způsoby potřebné k dosažení pozitivních změn v životním prostředí. Vychovává k odpovědnému vztahu k přírodě a pochopení její nenahraditelné ceny pro život všech. Má za úkol budovat v lidech pozitivní vztah k přírodě, schopnost estetických prožitků v souvislosti s přírodou, zabývá se poznáváním vztahů v přírodě a vlivem člověka na ni. Věnuje se budování správných hodnot, postojů a kompetencí k péči o přírodu; připravenosti k angažovanému jednání." (Leblová, 2012)

Environmentální výchovou se zabývá čím dál víc profesorů, lektorů či ekocenter, vychází spousty krásných publikací, jak s ní pracovat a vést nejen děti ke správné "ekogramotnosti". 

Např. publikace "Environmentální výchova v mateřské škole" Eliška Leblova, Portál 2016

"Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání" Kateřina Jančaříková, RAABE 2010

nebo na webu Ministerstva životního prostředí


Lesní školka

Lesní mateřskou školu... "je možné považovat za alternativní předškolní zařízení. Základním znakem lesní školky je, že většina programu probíhá "venku za každého počasí" v prostředí přírody. Otázka vybavení pro pobyt venku je proto jednou z nejzásadnějších.  Výhodou lesních mateřských škol je důraz na rozvoj dovedností dětí vlastními silami v přímém kontaktu s přírodou. To je umožněno celkově nižším počtem dětí ve třídě a vždy dvěma doprovázejícími dospělými" (Vošahlíková a kol. 2012)

Lesní mateřská škola... "je alternativou ke klasickému předškolnímu vzdělávání. Lesní MŠ kladou důraz na pobyt dětí v přírodě a vzdělávání mimo učebny, přímo v prostředí přírody, nejčastěji lesa. Odpočinek dětí probíhá v zázemí, které má nejrůznější podoby, nejčastěji jsou to jurty, chatky či maringotky. Děti z LMŠ však netráví celý rok jen v lese. Nedílnou součástí náplně školního roku jsou i návštěvy divadel, muzeí..."

Více podrobností o Lesních školkách naleznete na webu Asociace lesních MŠ https://www.lesnims.cz/

© 2018 Děti v přírodě, © foto Kateřina Filingerová
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky