Lesní mateřské školy
Proč je lesní mateřská školka dobrá alternativa?
Pobyt v přírodě určitým způsobem napomáhá komplexnímu rozvoji dovedností a osobnosti jedince. Rozvoji motoriky a kreativity. Podporuje smyslové vnímání přímou zkušeností, rozvíjí sebevědomí a sebepojetí.
Častý pobyt v přírodě má dobrý vliv na imunitu - děti jsou málo nemocné, důvodem může být postupná adaptace na větší rozpětí venkovních teplot, což přirozeně posiluje obranyschopnost. Prostředí přírody představuje otevřený prostor, kde se viry nedrží a nekříží tak jako v interiéru mateřských škol. Jediným prokázaným rizikem častého pobytu venku je vyšší pravděpodobnost napadení klíštětem - tomu je třeba věnovat větší pozornost prevenci.
Častou obavou rodičů je otázka připravenosti dětí, které tráví hodně času v přírodě, na školní docházku. Stejně jako v běžné mateřské škole je předškolákům třeba věnovat pozornost a zařazovat a zařazovat činnosti k přípravě na základní školu - např. různé pracovní listy, cílené zařazování "školních hodin", kdy dětí tráví určitý čas v interiéru u stolu, nebo pravidelné návštěvy školy. Takové aktivity mohou usnadnit přechod do nového prostředí a přivykání novému způsobu práce. Této otázce se věnoval při doktorském studiu Petr Häfner z univerzity v Heidelbergu, výsledek ukazuje, že zásadní sdělení je vyrovnané či lepší pro hodnocení dětí z lesních mateřských škol.
Základní charakteristika lesních MŠ
- celoroční pobyt venku za každého počasí
- není špatné počasí, pouze špatné oblečení
- zázemí má charakter příležitostně využívaného vyhřívaného přístřeší (srub, jurta, maringotka)
- základní prostředí výchovy je zpravidla v lese
- třídu tvoří optimálně 15 dětí a 2 dospělí
- základem pro pobyt s dětmi venku je vzájemná důvěra
- dobrá komunikace s komunitou a s rodiči je zásadní
- východiskem pro vzdělávací program je situace, spontánní hra a přímá zkušenost dětí
- Lesní mateřská škola rozvíjí děti všestranně v souladu s platným kurikulem pro předškolní vzdělávání