4. Podporujme u dětí chuť zkoumat a objevovat
Pomáhejme dětem objevovat vztahy a souvislosti v přírodě v rozsahu a na úrovni odpovídající jejich možnostech a schopnostech. Poskytujeme dětem příležitost odhadnout průběh a výsledek jednoduchého přírodního jevu.
Proměny přírody v ročních obdobích, vývoj rostlin a živočichů...
Proměny přírody v ročních obdobích jsou vděčné téma, pro děti jako kouzlo, které vzbuzuje spousty otázek. Můžeme vytvořit takový časový sběr fotografií a obrázků, nebo nasbíraných materiálů z přírody, prohlížet si je a povídat si o nich.Např. kdy a kde jsme k fotografiím a materiálům přišli. Co se stalo s přírodou v kterém období, co dělají zvířata, jak vypadají, co dělají lidé v určitém období. O jara do zimy se dá pracovat také s vývojem rostlin, živočichů a hmyzu. Experimenty, pokusy a pozorování vzbuzují zvídavost dětí. Např. tání ledu nebo sněhu, vývoj a líhnutí motýlů, vývoj žabiček v rybníku, pokusy kdo žije v hlíně, pozorování jak roste rostlina od semínka a prvních kořínků až po rostlinu, kterou sklidíme, co se s ní děje v zimě a jiné.